Aktivering av nya bokningssystemet för tvättstugorna

Som ni kunnat ta del av i Åposten, har det länge funnits en plan för att digitalisera våra tvättstugors bokningssystem. Från och med den 17 oktober är detta system i drift och våra gamla bokningsscheman nedmonteras inom kort. Detta gäller alla våra fyra tvättstugor, på LA 88, 112, 120 och 136.

Bakgrund och syfte med bytet

Det nya digitala bokningssystemet bygger på teknik från APTUS som ägs av AssaAbloy. Systemet är digitalt och ger en ökad flexibilitet jämfört med det gamla klassiska systemet med bokningstavlan och låsschemat vi haft under många år.

Fördelarna med det nya systemet är att det tillåter dig som medlem att kontrollera och boka tid på tre olika sätt. Två av metoderna fungerar på distans, det vill säga utan att behöva gå ner till själva tvättstugan. Se nästa stycke för detaljer om hur det går till.

En annan nyhet är också att du nu kan använda alla föreningens tvättstugor, inte bara den du ”tillhört” tidigare, d.v.s. den som är närmast belägen din port. Nu kan du alltså gå vidare till en annan tvättstuga om den du tänkt använda är upptagen under timmarna i fråga. Allt för att öka flexibiliteten och tillgängligheten.

En annan fördel är att du får hela tvättstugan för dig själv under den bokade tiden. Själva tvättpasset är därför förkortat från tre timmar till två timmar. Eftersom du har så många maskiner tillgängliga, tror vi att detta skall ge en välkommen effektivisering. Efter avslutad första tvättprogram, finns det tid till att tvätta ett program till. Därefter har du en timmes extra torktid på dig, medan nästa person påbörjar sin tvättid. Se exemplet nedan.

  • Du bokar tvättpasset 09:00-11:00:
    • 09:00 – Du tvättar första laddningen tvätt i valfritt antal maskiner
    • 10:00 – Du laddar om maskinerna och kör en laddning till
    • 11:00 – Andra laddningen är klar och du börjar ev. torkning/tumling
    • 11:00 – Nästa medlem som bokat 11-13 kommer och börjar tvätta
    • 12:00 – Du avslutar din torktimme och lämnar tvättstugan i det skick du önskar finna den

Hur bokar jag en tvättid?

Från och med nu finns det tre olika sätt att boka en tvättid:

  • Metod 1: Bokning på skärmen i entrén
    • Gå in i tvättstugan där du vill göra en bokningLokalisera den lilla väggmonterade skärmen
    • Håll upp en av dina iLOQ-nycklar mot den grå nyckelhålsformade läsaren (se bild 1 nedan)
Bild 1 – Logga in på skärmen med hjälp av en av dina färgade iLOQ-nycklar
  • Pricken står nu per automatik på det översta menyvalet BOKA. Bekräfta med grön knapp för att komma in i bokningskalendern.
  • Nu ser du tiderna för innevarande vecka. Bläddra mellan tiderna med pilknapparna för att se vilka tider som är lediga respektive upptagna (se bild 2 nedan). Du går höger för att se datum längre fram i tiden och du går upp och ned för att se tidiga respektive sena pass (beroende på vad klockan är vid tillfället).
  • Bokstaven T betyder att tiden i fråga är ledig. När du hittat en ledig tid du vill boka, säkerställ att fyrkanten står vid rätt tid. Tryck sedan på den gröna knappen. Bekräfta att du vill boka tiden i fråga. Nu är tiden bokad. För instruktion om hur du startar din bokade tvättid, läs under rubriken ”Påbörja bokad tvättid”.

Metod 2: Genom att logga in och boka via https://akanten.passage.nu

  • Tryck ”Ny bokning”
  • Välj vilken av våra tvättstugor du vill kontrollera tiderna på
  • Titta på kalendern. Gröna stapeln indikerar totalt bokningstryck det datumet
  • Tryck på det datum du vill se samtliga tider på
  • Tryck på en tid för att boka den
  • Tryck på minustecknet om du ångrar en bokad tid
  • Metod 3: Genom att ladda hem och använda appen Aptus Home
    • Ta hem appen till Android eller Apple Logga in med ditt användarnamn (LGH- XXX) där XXX är ditt lägenhetsnummer.

    • OBS: Det måste vara ett mellanslag efter bindestrecket, annars fungerar det inte.Ange lösenord 12345Ange adressen https://akanten.passage.nu (appen kommer ihåg adressen till nästa gång du ska använda den)
    • Tryck på de tre strecken högst upp till vänster
    • Tryck BOKA
    • Tryck på cirkeln med ett plustecken högst upp till höger
    • Tryck på TVÄTT
    • Titta igenom kalendern. Gröna stapeln indikerar totalt bokningstryck det datumet
    • Tryck på det datum du vill se samtliga tider på
    • Tryck på plustecknet intill en tid för att boka den
    • Tryck på minustecknet om du ångrar en bokad tid
    • Tryck på plustecknet intill en tid för att boka den
    • Tryck på minustecknet om du ångrar en bokad tid

OBS: Mattvätten på LA 120 är också inlagd i lösningen, men där bokar du fyra (4) timmar per bokning och dörren blir aldrig låst för utomstående.

Påbörja bokad tvättid

  • Gå in till entrén på den tvättstuga där du har en bokad tid
  • Håll upp en av dina iLOQ-nycklar mot skärmens nyckelhålsformade läsare
  • Tryck pil ned två gånger så att pricken flyttas till ÖPPNA
  • Tryck grön knapp, så låses innerdörren upp med ett klick

OBS: Om du inte följer dessa steg, utan t.ex. tar emot dörren av en granne som är på väg ut, kommer inte ditt pass att betraktas som startat, vilket gör att du inte kommer in efter att passets två timmar har passerat. Torktimmen ”brinner inne” och du är då utelåst ur tvättstugan. Därför är det viktigt att alltid följa ovanstående steg för att starta ditt pass.

Övriga detaljer som är bra att veta

Vi rekommenderar att du provar att logga in på ditt konto via hemsidan och/eller appen och säkerställer att det går bra att logga in. Det är också rekommenderat att gå ner och testa skärmen i tvättstugan, så att du ser att nyckeln identifieras och att du släpps in i bokningssystemet.

Vi rekommenderar också att du passar på att sätta ett eget lösenord istället för att fortsätta ha 123456 som satts nu från början. Det gör du genom att logga in på hemsidan enligt Metod 2 i ovanstående stycke, och sedan trycker du på Inställningar och Ändra vid knappen Lösenord (se bild nedan):

Hur gör jag om jag har frågor eller stöter på problem?

Guider och förklaringar till bokningen kommer också att finnas tillgänglig skriftligt på väggen i varje tvättstugas entré, i närheten av skärmen. Du kan alltid gå dit och läsa innantill, vid bokning eller funderingar. Du behöver alltså inte minnas detta innantill. Du kan dessutom alltid läsa informationen på vår hemsida, under menyvalet Tvättstugor och Lokaler.

Det går dessutom bra att be styrelsen om hjälp, om du tycker att detta känns krångligt eller att något steg går snett när du försöker följa beskrivningen i detta inlägg.

Skicka då ett mail till styrelsen – styrelsen@brfakanten.se så tar vi kontakt med dig och hjälper dig i mål. Har du ingen mail, går det också bra att skicka ett SMS till Johan Hermansson på 0707-55 90 90. Beskriv problemet, så ringer han upp så snart han kan för att hjälpa dig vidare.