Vi har sedan 2009 förmånen att koppla upp oss mot internet via Telias moderna och framtidssäkrade fibernät. Sedan 2019 har denna anslutning uppgraderats, vilket möjliggjort upp till 1Gbit/s. Denna anslutning möjliggör höga hastigheter, stor flexibilitet och valmöjligheter för såväl internet, TV som telefoni.
Som medlem i BRF Åkanten har du själv ett konto hos Telia där du kan administrera dina Telia-tjänster och eventuella utökningar och tillval du gjort hos dem. Du loggar smidigt in med BankID. Tryck här för att komma direkt till Mitt Telia.
Vill du veta mer om de Telia-tjänster som ingår i din månadsavgift? Läs vidare under respektive rubrik nedan.
Har du fått problem med Telia-tjänsterna och omstart av utrustningen inte hjälper? Ta då kontakt direkt med Telia Kundservice för BRF på 020-20 20 70 så kan de kontrollera om något är fel eller om det pågår någon driftstörning.
Vill du veta mer om hur vårt porttelefonisystem fungerar? Tryck här
Bredband (Internet via Telia Fiber)
Alla anslutna lägenheter har i dagsläget internet via fiberuttag i hallen. Hastigheten är 250/100 Mbit. Varje lägenhet har fått en router (Sagemcom F@st 5370e). Routern har stöd för 1000/1000 Mbit via de fyra ethernetportarna och WI-FI med hastighet upp till 1700 Mbit tack vare protokollet 802.11ac via dubbla band (2,4GHz och 5GHz).
Det går utmärkt att använda en egen router istället för ovanstående, om du t.ex. vill ha nyare funktioner som denna router saknar. Då kopplar du bara in din egen router mot lägenhetens nätverksuttag och följer routermanualens instruktioner.
Om du vill ha högre hastighet än den som ingår i din månadsavgift till föreningen, kan du själv öka hela vägen upp till 1000/1000 Mbit (Gigabit) direkt genom Telias kundportal. Du betalar då endast mellanskillnaden varje månad direkt till Telia.
Vill du administrera routerns funktioner, kan du logga in som administratör genom att surfa till adressen 192.168.1.1 i en webbläsare och sedan logga in med användarnamnet Administrator och lösenordet som står på routerns baksida under ”Web Access Key”. Hur administrationen går till i detalj, finns beskrivet via guiderna vi länkat till nedan.
Information till nyinflyttade medlemmar i BRF Åkanten i Lerum
Om du nyligen flyttat in i en lägenhet och saknar denna router, ta kontakt med säljaren av lägenheten. Routern samt TV-boxen skall lämnats kvar till dig som köpare av lägenhet vid tillträdet. Om säljaren inte är behjälplig, vänligen ta kontakt med er mäklare och se om denne kan hjälpa dig. Om du inte lyckas, måste ny utrustning införskaffas men detta behöver du då bekosta själv alternativt komma överens med säljaren om kompensation för detta. Styrelsen har i vissa fall enheter på lager att sälja mot självkostnad.
OBS: Säljaren måste också själv kontakta Telia för att avregistrera sig från föreningens tjänster, för att det inte skall uppstå en blockad när du som nytillträdd ägare skall ansluta dig med samma lägenhetsnummer i Telias register. Säljaren skall säkerställa att uppsägningstiden (1 mån är standard) inte överskrider ditt tillträdesdatum. I så fall bör säljaren be Telia att sätta tillträdesdatumet som avslutsdag.
Felsökning om internet inte fungerar alls
- Kontrollera att routern har ström och att kabeln från nätverksuttaget i väggen sitter i routerns röda WAN-port
- Kontrollera att routerns lampor lyser på ett korrekt sätt (se guide nedan för att tolka lamporna)
- Starta om routern genom att göra den strömlös i 30 sekunder
- Kontrollera att enheten du försöker använda internet från har anslutits korrekt med nätverkskabel eller WI-FI
- Kontrollera om Telia har någon pågående, känd driftstörning på den här sidan
Administration och övrig information om bredbandsroutern
- Här hittar du en guide till att döpa om ditt nätverk och sätta ett eget lösenord
- Här hittar du en guide kring routerns lampor
- Här hittar du ett produktblad för routern (engelska)
TV via Fiber
För att nyttja det TV-kanalutbud som ingår i månadsavgiften, behöver du välja ett av två alternativ nedan.
Alternativ 1: Ansluta TV till din digitalbox
För detta alternativ behöver du koppla den i lägenheten medföljande TV-boxen (Arris VIP 4302/5305) till din TV och din bredbandsrouter. Första gången du gör detta, kommer utrustningen att begära att du anger identifikationskod och kontrollkod. Dessa koder hittar du inne på Mitt Telia, som du loggar in på med BankID. Tryck här för att komma dit.
- Här hittar du en guide för inkopplingen av din TV-box
Om du nyligen flyttat in i en lägenhet och saknar denna TV-box, ta kontakt med säljaren av lägenheten. Boxen samt bredbandsroutern skall lämnats kvar till dig som köpare av lägenhet vid tillträdet. Om säljaren inte är behjälplig, vänligen ta kontakt med er mäklare och se om denne kan hjälpa dig. Om du inte lyckas, måste ny utrustning införskaffas från föreningen (om vi har några på lager) annars direkt från Telia. Detta behöver du då bekosta själv alternativt komma överens med säljaren om kompensation för detta. Rådfråga styrelsen om du har funderingar eller behov.
Observera att endast TV-boxen från Telia kan användas för TV-tjänsten och vårt kanalpaket.
Alternativ 2: Använda appen Telia Play
För detta alternativ behöver du endast logga in på Telia Play i en webbläsare på datorn eller en app på din surfplatta, telefon, Smart TV eller Apple TV. När du är inloggad i appen (med hjälp av BankID) kommer du åt ett stort utbud av playtjänster, men kan även se kanalerna i realtid precis som via TV-boxen.
Om du har en Google Chromecast, är det smidigt att streama innehåll direkt från Telia Play-appen på din smartphone eller surfplatta till din TV (se guiden nedan). Har du en Apple TV kan du hämta hem Telia Play direkt i Apple TV App Store.
- Här finns en guide på hur man streamar TV eller playtjänster från sin enhet till Chromecast med Telia Play
- Här finns en guide på hur man lägger till HBO Max i sitt Telia-konto utan extra kostnad
IP-telefoni (telefoni via fiber)
BRF Åkanten har ingen information i dagsläget om IP-telefonitjänsten. Vi rekommenderar därför att du kontaktar Telias kundservice på numret nedan om du är intresserad av att kunna ringa med en vanlig hemtelefon via din internetuppkoppling.
Telia Kundservice för BRF – 020-20 20 70
Frågor och svar om internet och TV
Jag har precis flyttat in och har ingen bredbandsrouter och/eller TV-box
Svar: Prata med den du köpt lägenheten av. Vid problem i den kontakten, ta hjälp av mäklaren. De skall veta att både router och TV-box skall ingå i köpet av en bostadsrätt i vår förening. Om säljaren har råkat ta med sig dessa grejer i flytten, får hen komma och lämna tillbaka dem till dig. De ingår i lägenheten.
Jag försöker ansluta mot min router trådlöst men hittar inget nätverk som heter så som det står på etiketten på baksidan av routern
Svar: Då har antagligen någon ändrat namnet på ditt trådlösa nätverk. Du kan alltid nollställa routern genom att trycka in en pennspets eller annat smalt föremål i reset-hålet på baksidan. Det tar cirka 20 sekunder innan routern tar nollställningen. Titta på dioderna på framsidan, så ser du när de börjar blinka. Då kan du släppa. Därefter tar det ungefär 2-3 minuter innan det nätverket med samma namn som på etiketten på routerns baksida finns att ansluta mot. Nu är lösenordet samma som det står på etikettens ”WI-FI Password”. Vill du nu sätta ett eget namn och/eller lösenord istället, följer du den här guiden.
Jag försöker koppla in min TV-box men den vill ha en kod som jag inte vet var jag hittar
Svar: Logga in på Mitt Telia på www.telia.se med hjälp av BankID. Där inne går du in på dina abonnemang och TV, så kommer du att hitta identifikationskod och kontrollkoder där inne. Om du inte ser några abonnemang alls inne på Mitt Telia behöver du ta kontakt med Telias kundservice, så får du identifiera dig som ägare till lägenheten och därefter kommer de att säkerställa att abonnemangen läggs in. Du når dem på 020-20 20 70.
Jag vill använda en egen router istället för den som ingår i lägenheten, går det bra?
Svar: Ja, Telias fiber är kompatibel med vilken modern router som helst, utan låsningar eller begränsningar. Vi rekommenderar att du skaffar en router som har stöd för Ethernet 10/100/1000 Mbit samt har minst WI-FI 5, men gärna WI-FI 6. Detta för att du skall få en god upplevelse och kunna ha flera enheter anslutna trådlöst samtidigt, utan att få prestandaproblem.
Har du några andra problem med Telia-tjänsterna?
Kontakta då Telia BRF-kundservice på 020-20 20 70.
Har du bekymmer med något annat IT-tekniskt som inte Telia kan hjälpa dig med?
Kontakta då styrelsen. Kontaktuppgifter hittar du här.