Idag aktiverar vi samtliga porttelefoner i BRF Åkanten i Lerum. I nedanstående artikel beskriver vi både hur de fungerar, men också vad du som medlem kan göra för att bidra med för att göra en kontroll såhär i uppstarten.
Hur fungerar porttelefonen?
Porttelefonen bygger på vanliga telefonsamtal mellan porttelefonen och dig, om någon vill prata med dig och/eller bli insläppt i byggnaden. Porten ringer därför upp dig på det telefonnummer du själv angivit till föreningen. Du svarar bara på samtalet precis som vanligt, för att prata med den som anropar. Vill du låsa upp porten, gör du det genom att trycka på siffran 5 eller stjärna på din telefons knappsats. Vill du inte släppa in den som ringer, lägger du bara på samtalet.
Det kommer alltid att vara samma telefonnummer som ringer upp själva samtalet, så ett tips är att spara det som en kontakt på telefonen, så att du alltid vet att det är ett anrop från porttelefonen och inte ett vanligt telefonsamtal från ett 0302-nummer.
Hjälp oss att testa funktionaliteten
Nu när vi precis har aktiverat porttelefonerna, behöver vi förstås säkerställa att det fungerar bra. Vi i styrelsen har provat flera av dem och allt verkar helt i sin ordning hittills. Det är dock uppskattat om du som medlem också testar, genom att ringa upp dig själv. Nästa gång du är i entrén, testa att knappa fram ditt eget namn på knappsatsen och tryck sedan på den lilla knappen till höger om skärmen, på samma rad som ditt namn. Samtalet kopplas strax upp och det skall ringa i din telefon. Testa gärna att trycka 5 eller stjärna för att säkerställa att portöppningen fungerar bra.
Lägga till fler i hushållet
Om det bor fler personer än du i din lägenhet, kommer du se att endast en av er finns med i porttelefonen idag. Detta är utgångsläget nu vid aktiveringen – ett namn per lägenhet. Det går dock att lägga till fler personer i hushållet som också syns i porttelefonen, och som då rings upp på samma eller ett annat telefonnummer. Detta är fördelaktigt om man väntar på en hemleverans och företaget som levererar söker en specifik person i hushållet. Vill du lägga till en eller flera personer som också bor i lägenheten, behöver du skicka ett mail till vår för ändamålet skapade mailadress port@brfakanten.se. Mailet skall innehålla följande:
- Vilken port gäller det
- Vilket lägenhetsnummer gäller det (föreningens interna, 001 till 278)
- För- och efternamn på den du vill lägga till
- Telefonnumret du vill skall tillhöra den som läggs till
Ändringar, tillägg eller borttagningar
Ser du att något inte ser korrekt ut i porttelefonen? T.ex. om något är felstavat, inaktuellt eller rent av att du inte vill att ditt namn skall finnas över huvudtaget i porttelefonen. Skriv då ett mail till port@brfakanten.se och förklara vad du vill att vi skall ändra. Kom ihåg att inkludera detta i ditt mail:
- Vilken port gäller det
- Vilket lägenhetsnummer gäller det (föreningens interna, 001 till 278)
- Beskrivning av det du vill att vi ändrar, lägger till eller tar bort
Vi i styrelsen tackar för er hjälp att kontrollera såväl funktionaliteten som uppgifterna till er som medlemmar. Vi ber om er förståelse med att det nu i början kan ta lite extra tid att hantera allt, speciellt under midsommarhelgen.