Kvällen den 13 december gick årets luciafika av stapeln i Dergårdsskolans matsal. Nedanstående redogör vi i styrelsen i korthet för vad som blev förmedlat och sagt under fikat samt den presentation som inledde kvällen.
Information om vår nya hemsida och övriga kommande digitala funktioner

Som representant för vår nya hemsidan visade jag (Johan) upp den nya hemsidan på projektorn. Deltagarna fick en genomgång av de olika menyvalen och varje sidas innehåll, samt lite redogörelser kring syftet med informationen som finns där. Eftersom det är svårt att läsa text på avstånd i lokalen, rekommenderades det att alla läser informationen hemifrån på sin dator, surfplatta eller smartphone.
Efter att vi gått igenom hela hemsidans uppbyggnad tillsammans, pratade vi lite kort om digital bokning av tvättstugor, som är ett av våra besläktade digitaliseringsarbeten. Där kommunicerades att vi har ett grundarbete att göra i samråd med Lerums Lås och Larm. Så snart det är gjort, är vi redo att aktivera det digitala bokningssystemet i våra tvättstugor. Fördelarna är att tvättstugan blir låst under din bokade tid, du kan boka i vilken av våra fyra tvättstugor som helst samt att du kan boka tider både via en skärm i entrén eller via Aptus egen app för detta. Mer detaljer kommer att finnas läsbart här på hemsidan när vi närmar oss tid för aktivering av systemet under början av 2022.
Sedan kom vi in på det här med appar. I början av 2022 kommer även två appar att lanseras. Dessa blir som två syskon till hemsidan, som egentligen bara tillför en enkel funktion utöver att visa hemsidan, nämligen pushnotiser. Har man appen på sin Apple-enhet (iPhone/iPad) eller sin Android-enhet (Samsung, Sony m.fl.) så kommer man att kunna tillåta appen att skicka pushnotiser när nya artiklar publiceras på hemsidan. Detta som ett sätt att slippa att manuellt gå in med jämna mellanrum på hemsidan för att kontrollera om något nytt har publicerats. Så snart apparna är igång, kommer vi att skriva ett separat inlägg och i detalj beskriva apparna och hur det går till att använda dem.
Vi pratade också lite kort om att vår nya Facebook-grupp är en rekommendation att gå med i, om man använder Facebook. I den slutna gruppen som endast avses för oss i BRF Åkanten, kan vi komplettera vårt umgänge i övriga forum. Där tillåts alla medlemmar samtala och diskutera i lättsamt, så länge man respekterar och följer de regler vi satt upp. Inläggen skall ha relevans för föreningens medlemmar och en god ton skall hållas. Precis som när man träffas i verkligheten helt enkelt.
Efter genomförd presentation och information från Johan, tog Johan, Qlaez och Chalang, som denna kväll representerade styrelsen, emot frågor från deltagande medlemmar. Bland annat fick vi frågor om att hyra extra förråd, aktivering av porttelefonerna, byten till säkerhetsdörrar, hur man i efterhand kommer åt protokoll från årsstämman m.m. Mycket av detta kommer att besvaras av innehåll här på hemsidan, men givetvis också kommande utskick av Åposten – en kommunikationskanal som inte upphör bara för att hemsidan är ny och ges stort fokus.
Har du som medlem åsikter om den nya hemsidan eller något annat av våra pågående digitaliseringsarbeten är du varmt välkommen att återkomma till oss i styrelsen.
Tack!
Fika och underhållning

Efter att informationsstunden med Johan, Qlaez och Chalang från styrelsen avrundats, passade vi på att ta en extra kopp glögg och fikade gemensamt i lussekatter, pepparkakor och skumtomtar. Sedan stämde vi upp i musik och sång. Vi hade nämligen ynnesten att få med oss Qlaez vän David, som spelade keyboard och sjöng för oss under kvällens gång. Mot slutet blev det till och med lite allsång av julsånger och lite annat.
Allt sammantaget, en mycket trevlig, informativ och lyckad afton på Dergårdsskolan.
Tack till alla er som deltog.